voertuig waarde
Een vaak gestelde vraag is: Wat is mijn Heinkel nu ongeveer waard of wat is een redelijke vraagprijs voor een Heinkel scooter. Uiteraard hangt dit geheel af van de staat waarin het voertuig verkeerd. Is de Heinkel gereviseerd, is hij gerestaureerd, is hij compleet, loopt hij etc etc. In de Voiture’s Klassieker Almanak van 2003 zijn een aantal tabellen opgenomen. De Voiture’s Klassieker Almanak gaat daarbij uit van 5 verschillende “toestanden” of condities waarin een Heinkel kan verkeren. Deze categorieën worden door de Voiture’s Almanak gehanteerd voor alle merken en soorten oldtimers en dus niet specifiek op de Heinkel. Hier volgen de condities zoals die in de Almanak zijn weergegeven.
Voertuig condities:
- Smetteloze toestand. Er zijn geen imperfecties in optisch en technisch opzicht. Het voertuig is origineel. Er is sprake van voertuigen in absoluut originele ongebruikte toestand zoals fabrieksmuseum exemplaren en tot originele nieuwstaat of beter herbouwde voertuigen. Deze conditie komt slechts uiterst zelden voor!.
- Goede conditie. Vrij van gebreken maar met lichte(!) gebruikssporen. In originele staat of vakkundig en totaal gerestaureerd. Geen ontbrekende of niet originele onderdelen.
- Gebruikt. Met aanvaardbare patina of gebruikssporen. Kleine onvolkomenheden maar direct inzetbaar. Geen roestgaten. Geen directe werkzaamheden vereist. Niet fraai maar gebruiksklaar.
- Aangeslagen door de tijd. Beperkt rijklaar. Er moet direct aan gewerkt worden. Tot middelzware doorroestingen aanwezig. Kleine onderdelen kunnen weg of defect zijn. Er zijn deels restauraties uitgevoerd. Toch is alles makkelijk te repareren c.q. te restaureren.
- Dit is een restauratie object. Niet rijdbaar. Slecht gerestaureerd en mogelijk geheel of gedeeltelijk gedemonteerd. Dit gaat kosten ! Maar het loont nog. De zaak is niet compleet
Hier volgen de waardes in Euro’s zoals die door het voltallig bestuur van Heinkelklub “De Kwakel”, naar eer en geweten en niet gebaseerd op enige bestaande publicatie.
Type | Bouwjaar | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
101 A-0 | Geen aanbod van dit type | |||||
102 A-1 | Geen aanbod van dit type | |||||
103 A-0 | 55-57 | 3500 | 2500 | 1500 | ||
103 A-1 | 57-60 | 3250 | 3000 | 2250 | 2000 | |
103 A-2 | 60-65 | 3750 | 3500 | 2750 | 2500 | 1800 |
Kabine 150 (174cc) | 56-58 | 24000 | 20000 | 15000 | 12500 | 8000 |
153 en 154 Deze Kabines zijn gebouwd van 1956 tot 1958 en hebben 198cc tot 204cc, waarbij de 153 types drie wielen hebben en de 154 types twee wielen achter hebben die vlak naast elkaar staan.
De waarde indicatie van de verschillende types onderling, maakt heden ten dage weinig onderscheid meer; vandaar een algemene indicatie voor de Kabine in het algemeen.
Na 1959 is de Heinkel Kabine productie gestopt en er kwam toen de iets gewijzigde versie op de markt onder de naam Trojan. Deze voertuigen liggen gemiddeld 2000,- euro lager in handels waarde.