Kabine (1955-1966)
Heinkel maakte naast scooters en de Perle bromfiets ook nog de Kabine; een zogenaamde dwergauto. Hierbij liet Heinkel zich inspireren door een auto ontworpen door de italiaanse firma ISO. Heinkel maakte voor de aandrijving van dit voertuig gebruik van de bestaande scootermotoren. Van dit grappige voertuig met de deur aan de voorzijde werden 3 types gemaakt.
- Type 150: 175 cc motor, met 1 achterwiel
- Type 153: 198 cc motor met 1 achterwiel
- Type 154: 198 cc / 204 cc motor met dubbele achterwielen.
Van het type 150 werden er 6438 stuks geproduceerd en van de types 153 en 154 werden er gezamenlijk 5537 gemaakt
Tussen 1956 en 1958 werden er zo’n 50 Kabines per dag in Duitsland gemaakt.
Als accessoires waren verkrijgbaar: Sierlijsten, wieldoppen, voetmatten, een bagagedrager, bagagenet en extra verwarming.
Vanwege de hoge productiekosten ging de productie in 1958 over naar Ierland. In 1959 werden de rechten doorverkocht aan de Engelse firma Trojan. Onder die naam werd de Kabine nog tot 1966 gemaakt.
Technische gegevens: 150 (1956-1958)
Motortype 407 B0 / B1 | Cilinderinhoud 174 cc | Vermogen 9,2 Pk |
carburateur Pallas 20/13P | 4 versnellingen + achteruit | bandenmaat 4.40 x 10 |
lengte 2551mm / 2660mm | breedte 1370 mm | Hoogte 1320 mm |
gewicht 243 kg | draaicirkel 8 m | Tankinhoud 17 L |
verbruik 3,5 L / 100 km | topsnelheid 86 km/h | Prijs 2750 DM |
Afwijkende technische gegevens 153 (1956-1958)
Motortype 408 B2 | Cilinderinhoud 198 cc | Vermogen 10 PK |
Carburateur Pallas 22/17P | gewicht 245 kg |
Afwijkende technische gegevens 154 (1956-1958)
motortype 408 B-0 / B-1 | Cilinderinhoud 204 cc | Carburateur Pallas 22/15P |
gewicht 285 kg |