103 A-1 (1957-1960)
De grootste verandering ten opzichte van zijn voorganger was bij dit type het stuur. Waren alle voorgangers nog voorzien van een verchroomd “fiets”stuur, bij dit type werd het stuur voorzien van beplating. De snelheidsmeter/kilometerteller werd in het stuur geplaatst. Hierdoor kon het “kastje”voor het knieschild vervallen waardoor de bestuurder meer beenruimte kreeg.Het contactslot dat een plaatsje kreeg in het knieschild werd gecombineerd met de lichtschakelaar.De motor werd niet langer stijf aan het frame gemonteerd, maar kwam in rubbers te hangen hetgeen het rijcomfort ten goede kwam.
Per dag werden er 95 scooters van dit type gemaakt in de Heinkelfabriek. In het totaal werden er 50.050 stuks van dit type gemaakt. De koper had de keuze tussen de volgende kleurencombinaties: lichtgrijs-donkergrijs met grijs zadel, geheel zwart met rood zadel, rood-zwart met zwart zadel, saharageel-zwart met zwart zadel, zwart-grijs met grijs zadel, geheel rood met grijs zadel en rood-grijs met grijs zadel. Als accessoires kon men valbeugels en windhappers aanschaffen. Verder kon men tegen een meerprijs van 42,50 DM een richtingaanwijzerinstallatie laten monteren.
Was men van plan verre reizen te gaan maken met de scooter, dan kon men bij de Heinkelfabriek een verzegeld pakketje reserveonderdelen aanschaffen. Mocht men geen gebruik hebben gemaakt van dit pakket, dan kon dat weer terug gestuurd worden naar de fabriek en kreeg men zijn geld terug. Kosten voor dit “Sahara”pakket bedroegen 44 DM
Technische gegevens: | ||
Motortype: 407 A-1 | Cilinderinhoud: 173 cc | Vermogen: 9,5 Pk |
Carburateur: Pallas / Bing | 4 versnellingen | Bandenmaat: 4.00 x 10 |
Lengte: 2085 mm | Breedte: 710 mm | Hoogte: 1000 mm |
Gewicht: 156 kg | Tankinhoud: 11,5 L | Verbruik: 2,8 L / 100 km |
Topsnelheid: 93 lm/h | Prijs: 1890 DM |